Sådan modtager du betalinger i webshop
De fleste, der etablerer webshops kan med rimelighed gennemskue opsætningen af butikken.
Vælge tema. Finde webhotel, hosting. Opsætte produkter.
Men når vi skal til at kunne modtage betalinger, bliver det ofte sværere at danne sig overblik.
Hvilke betalingskort skal indgå? Hvilke udbydere er relevante og på hvilke betingelser. Hvordan ser det ideelle setup for at modtage betalinger egentligt ud? Skal vi kunne tage imod Dankort? MobilePay – og hvad med Apple Pay?
Det kan være svært at skabe overblik, og der er mange priser og formater at forholde sig til.
Lad mig derfor indledningsvist henvise til det rette sted at få prisoverblik: kortgebyr.dk
– her finder du opdaterede priser og det er muligt helt konkret at sammenligne udbydere efter forventet antal ordre og gns ordrestørrelse i din webshop.
Men grundlæggende er første skridt, om du vælger en indløser og gateway hver for sig eller som en pakkeløsning.
Herefter skal vi vælge hvilke betalingsformer (korttyper mm), der er nødvendige eller relevante for vores shop.
Helt til sidst tillader jeg mig at konkludere – at anbefale løsninger…
Betalingsløsningens dele
1. En indløser
Indløseren er den “bank” eller finansielle virksomhed, der modtager betalingen fra webshop kunden og sætter ind hos dig. Indløseren skal have godkendt din webshop til at kunne modtage de forskellige betalingskort kunden benytter.
Eksempler. Nets. Bambora. Clearhaus.
2. En betalings-gateway
Gateway er den krypterede forbindelse igennem hvilken transaktionerne foregår. Det er dermed en “distributionsløsning” stillet til rådighed for transaktionerne af en tredje part.
Måske er det enklest at sammenligne en gateway med den fysiske betalingsterminal vi benytter i butikker. Princippet er det samme, blot foregår det online.
Eksempler: ePay. QuickPay. ScanPay
Vi skal dermed både have en aftale om at indløse vores betaling fra kunden og en “online terminal” kunden kan benytte.
Indløser og Gateway.
Nogle gange endda i samme løsning.
1 + 2. Pakkeløsningen
Første spørgsmål er typisk, hvorfor i alverden ikke alle tilbyder pakkeløsningen?
Men svaret er naturligvis fokus på forretningsområde(r) og teknisk setup ift specfikke webshop installationer (plugins mm).
Pakkeløsningen gør dog det hele lettere og transaktionsomkostninger tydelige, da dette er en løsning med gateway og indløsning under eet, dvs een godkendelsesproces og et ledsagende plugin til shoppen. Aftale, installation, opsætning.
Eksempler: ePay/Bambora. Stripe.
Valgkriterier er ofte pris/transktionsomkostninger og service/support, punktlighed i afregning og tydelige fakturalinjer til bogholderi og afstemning er primære valgkriterier.
Og hvor godt det tilbudte betalingsplugin fungerer ift din webshop (cms system/platform).
Overvejelserne om bedste alternativer opsummerer vi nedenfor – men først må vi afklare hvilke betalingsformer vi ønsker at kunne tilbyde.
Hvilke kort og tjenester skal jeg kunne tage imod?
Herhjemme starter vi ofte med Dankortet.
Reelt er andelen af “rene” dankort dog utroligt begrænset, lang størstedelen er kombinerede visa/dankort. Udfra ønsket om rækkevidde, er Dankortet derfor ikke afgørende. Men transaktionsomkostningerne er lavere end for internationale kort.
For langt de fleste danske webshops er det derfor tilstrækkeligt at kunne indløse VISA/Dankort.
Herudover tilbyder de fleste indløsere Mastercard, omend præcist dette kort indebærer højere transaktionsomkostninger.
I min optik er langt de fleste tilstrækkeligt dækket ind med VISA og MasterCard.
Herudover er det værd at se på helt andre muligheder end betalingskort.
PayPal.
Det var præcist for at kunne modtage betaling online i webshops at blev PayPal skaby. Det fleste har glemt det, men det var her Elon Musk startede…med en sikker betalingsløsning til almindelie brugere online. Idag anses PayPal fortsat som en aldeles sikker løsning, og er reelt en “pakkeløsning” inkl indløser og gateway. Plugin er simpelt at installere, let at starte op og drifte, og løsningen foregår helt uden kort, da den enkelte brugere har egen tilknyttet aftale med PayPal.
Transaktionsomkostninger er imidlertidig i den høje ende fra 1,9 – 3,4 pct + fast gebyr kr 2,60 per transkation.
Alene af denne grund kan PayPal ikke anbefales som SUPPLEMENT til anden løsning, men evt som en simpel måde at komme igang.
MobilePay
I vore danske farvande synes MobilePay at være indlysende at tage ombord.
Det er let, anerkendt og uhyre simpelt for brugeren. Trygt og troværdigt.
Imidlertid kræver denne løsning at blive aktiveret “på toppen” af en anden løsning ift indløser og gateway. Derfor indgår omkostningerne først til disse, herefter skal en aftale med NETS om mobilepay honoreres med yderligere kr 49,- per md samt fast gebyr kr 1,- per transaktion.
Letheden og den høje accept blandt forbrugerne, har dog givet mange webshops et boost i konverteringer.
For en etableret webshop er MobilePay svær at overse
Apple Pay (og Google Pay)
Og – så er der en ny dreng i klassen. I jagten på at kunne modtage betaling online med indløsningsaftale webshops er sikre betalingsløsninger helt afgørende – og med en god bid af samt position på betalingsmarkedet er Apple Pay på kort tid blevet en faktor. Dvs begge tech giganters løsninger rammer nu markedet bredt, med kontaktløs betaling baseret på NFC teknologi, og tilføjer dermed yderligere bekvemmelighed til den mobile betalingsløsning.
Særligt Apple’s løsning er vel modtaget blandt den danske iPhone population. Faktisk viser flere undersøgelser – senest Nationalbankens opgørelse af betalingsvaner – at i 2021 var hele 42 pct af mobilbetalinger via Apple Pay. Selvom Apple Pay kun ligger på iPhones og dermed er begrænset til ca halvdelen af markedet. Med andre ord, iPhone brugere er flittige med Apple Pay og alene af denne grund giver det mening at have tjenesten.
Google Pay behøver du til gengæld ikke at spekulere i…
Betalingsløsning til mindre/nystartet webshop
Her er valget faktisk forholdsvist let, for grundlæggende handler det om for en nystartet webshop at undgå månedlige omkostninger og dyre abonnenementer.
Vi leder derfor efter tjenester uden abonnement.
Prisen er til gengæld højere transaktionsomkostninger.
Det simple valg: STRIPE
STRIPE er en pakkeløsning uden opstartsomk eller abonnement.
Transaktionsomkostninger er derimod i den høje ende: 1,4 pct + kr. 1,80 per ordre
Til gengæld får du Apple Pay og Google Pay med i løsningen!
Det danske valg: DanDomain OnPay + Clearhouse
Løsningen består af OnPay som Gateway og Clearhouse som indløser.
Priserne er faktisk billigere end STRIPE, kr. 1,00 til OnPay per transaktion og 1,35 pct til Clearhouse.
Mulighed for tilvalg af MobilePay.
Det nye valg: Shipmondo Payment + Clearhouse
Shipmondo kender og bruger vi ofte til webshops, specifikt deres fragtaftaler, labels og ordrehåndtering.
dd. 1. marts annoncerede de Shipmondo Payments betalingsløsning i samarbejde med Clearhouse.
Procentsatser for indløser er lave, 1,25 pct for danske kort (visa/dankort).
Intet abonnement men en grundtakst per transaktion på kr 2,00 ved 1-20 ordre og faldende efter ordrestørrelse.
Ved små webshops er Shipmondo Payments samlet set dyrere end de to foranstående, men billedet vil ændre sig jo større omsætningen bliver.
Som for DanDomain Onpay kan der tilkøbes MobilePay samt Apple Pay.