On-page SEO udgør en central ingrediens i arbejdet med søgemaskine optimering. Og en almindelig forventning at tage med under installation af et nyt website.

I dagens digitale landskab er forudsætningerne for at blive fundet organisk – altså ved hjælp af egen relevans og indhold på websiden – ganske vist udfordret. Udfordret af betalingsydelser, massiv konkurrence om søgeord og generelt uendelige mængder støj. Og samtidigt antager vi, at SERP autoritet (søgemaskine ranking page) favoriserer store sider…

Alligevel er det altid umagen værd at være omhyggelig med de dele, vi selv bestemmer over…herunder on-page SEO.

Som indikeret ovenfor er on-page SEO en disciplin med formålet at blive fundet organisk, teknisk beskrevet som at forbedre SERP – og ideelt vises på side 1.

On-page SEO handler grundlæggende om optimering af en enkelt sides indhold og -struktur, og er det ene af to værktøjer, vi benytter til at optimere et website. Det andet er den tekniske SEO, hvilket forenklet handler om hele websidens præstationer, som fx load tider (udtrykt fx ved Googles core web vitals, page-speed insights mm) og brugervenlighed (UX).

Her på bureauet benytter vi Yoast SEO plugin til vores WordPress installationer. Yoast tilbyder ikke mindst en særdeles brugervenlig tilgang til optimering af hver enkelt side, hvor alle kan være med. Når der oprettes en ny side, vil de fleste dermed trygt kunne følge anvisningerne fra Yoast undervejs.

Tjeklisten nedenfor starter derfor med valg af nøgleord, der typisk vælges forud for oprettelsen af en konkret side.

Keywords

Før en ny side publiceres, er det normalt en god investering at være skarp på keywords – hvilke søgeord ønsker vi at ranke på. Søgeord er dybest set de nøgleord, keywords, som brugere anvender på google i søgningerne.

Der er flere veje til at afdække søgeord, og tænk såvel i de, websiden bliver eksponeret med i dag som de, websiden burde eller kunne findes på.

Den interne oversigt over keywords findes fx hos Google Search Console. Her findes også websidens pagerank for de enkelte keywords. Det er derfor en forudsætning, at websiden er tilmeldt Google Analytics/Google Search Console. En simpel måde at gøre dette er via pluginnet “Site Kit by Google” til WordPress.

Den eksterne analyse kan laves hos Googles Key word planner, eller specialiserede tjenester som Ahrefs eller keyword.io – sidstnævntes klare fordel er, at den er gratis.

Valg af keywords bør ske ud fra RELEVANS (ift websidens indhold), SØGEOMFANG (antal) og KONKURRENCE (om ordene).

De valgte søgeord skal indgå strategisk i sidens indhold, og ideelt i overskrift og url:
– SEO titlen (typisk overskriften, der gerne præcist må afspejle indhold og keywords)
– url
– meta beskrivelse (der gentager overskrift, fokus søgefrase og keywords)

For alle tre punkter guider YOAST dig dynamisk igennem processen, herunder med det rette antal gentagelser af keywords og søgefrasen (ikke for få og ikke for mange gange relativt ift tekstens længde….)

Indhold

Opskriften til det gode (søgevenlige!) indhold betyder overholdelse af nogle specifikke retningslinjer.

Overvej altid, hvad der formuleres i en konkret Google søgning. Dvs indholdet ideelt set “besvarer et spørgsmål”.

Det må gerne afspejle sig i såvel overskrift som meta beskrivelsen.

Strukturmæssigt skal indholdet også brydes op efter regler defineret ved overskrifter; H1 er sidens titel, H2 er større afsnit og H3 er underopdeling til H2 afsnittene. Og så fremdeles.

Der kan kun være een H1 overskrift, hvilket er sidens titel og vil fremgå i SERP (visning af siden i søgeresultatet) sammen med metatitlen. H2 overskrifter er mere frit, men en stramt struktureret tekst (hvilket er godt!) har 2-3 H2 og bhver H2 sektion kan underopdeles yderligere med H3.

Yoast scorer også denne parameter under titlen “læsbarhed”

Billeder

Ift billedebrug er der to forskellige hensyn. Pas på med størrelsen af billedet, for høj opløsning er skidt for load tider. Hold billedet til max 100 – 200 kb, evt ved brug af internt billedeoptimerings-plugin eller WordPress indbyggede billede-redigeringsfunktion.

Det andet hensyn er den udbredte visuelle søgning, dvs googles billede søgning. For at kunne indgå som et aktivt søgeelement, skal billedet navngives relevant. Det foregår praktisk ved udfyldelse af den såkaldte “Alt text/Alternativ tekst”.

Links

Søgemaskine er generelt glade for brugen af links i tekster, hvilket indikerer en bredde og rækkevidde til andet relevant indhold. Sørg derfor for at linke både til internt indhold (hvilket bidrager til at krydsberige indholdet) og eksternt.

Ideelt set vil det være gunstigt at få links tilbage til siden – back links – der i særdeleshed bidrager generelt til at opbygge SERP autoritet. Betalte backlinks er den uhensigtsmæssige genvej mens de organiske linkbuilding….tager tid…
Backlinks indgår i disciplinen Off-page SEO, der således vedrører elementer med påvirkning af SERP udenfor eget site. Af andre Off-page initiativer kan nævnes Social Media Marketing, postings i relevante grupper og fora mm.

…Og opdater gerne løbende

I missionen om at kunne vise altid mest aktuelt indhold, spiller publiceringsdato faktisk også en rolle hos søgemaskinerne. Søg derfor ideelt set for at genbesøge (især centralt) indhold, og opdater.

On-page SEO er dermed ikke en engangsdisciplin, men en dynamisk proces!

Til gengæld hjælper vi gerne!

 

on-page seo