At forstå SEO kan være indlysende for mange – men ikke alle – og aldeles mindre indlysende kan opdelingen fra hacker-jargonen, white hat vs black hat SEO være….men handler grundlæggende om efter hvilke spilleregler vi optimerer SEO.
Opdelingen tager afsæt i de såkaldte white hat-hackere, der arbejder på at finde og rette sikkerhedsproblemer i et system, til forskel fra black hat-hackere, der udnytter svagheder af mere personlige årsager som kriminel økonomisk vinding, hævn eller slet og ret fordi de kan….med virus, malvare og spyware.
SEO parallellen ift white hat og black hat er opstået fordi indexering og page-rank i vore dage er penge værd!
Der er dermed greb i værtøjskassen derude, der på samme måde afspejler white hat og black hat tilgang til SEO optimering. Senest faldt jeg over en artikel fra Elegant Themes, der blandt andet har udviklet DIVI, et tema og en builder vi har i butikken er velkendte med.
White hat SEO handler om at optimere efter “retningslinjerne” fra søgemaskiners indexering. Søgemaskinerne indexerer dybest set ud fra formålet at tilgodese brugernes søgninger bedst muligt. Dvs henvise baseret på søgetermen eller -frasen til det mest sandsynlige sted svaret findes… Derfor kræver optimering af SEO produktion af indhold baseret på brugerens søgehensigt, at der opbygges links organisk, at sitet er teknisk velfungerende ift hastighed og brugeroplevelse. Altså gennemprøvede, godkendte, officielle måder til at rangere højt i SERP’er (search engine result page). Ulempen ved at gå denne vej er, at det tager tid at se resultater.
Derfor er der en fristelse efter hurtige resultater – black hat SEO – og ofte ved at omgå reglerne eller i mildere grad ved at ignorere etik og moral. Nogle eksempler på sort hat SEO involverer brug af falske backlinks eller køb af links i stedet for at opbygge gennem autoritet. Du kan også benytte keyword stuffing eller content spinning (dvs kopiere indhold i stedet for at skrive dit eget). En særdeles udtømmende oversigt findes her
Målet er på kort tid at manipulere søgemaskinerne til at indexere og ranke det pågældende site højere, hurtigst muligt.
Det vil altovervejende oftest også være for kort tid, og dermed skabes ikke holdbare resultater.
Til forskel fra white hat værktøjerne
Lær derfor at skelne mellem rådene fra dit SEO bureau.
Her på stedet holder vi fokus stramt på organisk værdi, og linkbuildig / autoritet baseret på langtsigtede content strategier.
Det giver oftest de bedste resultater.
Seneste case for en sådan udviklingsrejse er Den Kinesiske butik, der netop er blevet belønnet med en Børsen Gazelle
– uden at bruge een eneste annoncekrone, men 100 pct organisk…